De ingebrekestelling: een ‘must’ bij ontevredenheid

Een aannemer die half werk levert of een leverancier die niet komt opdagen. Het komt dagelijks voor en zorgt vaak voor ruzie of zelfs rechtszaken. Als een partij waarmee u een overeenkomst heeft gesloten zich niet aan zijn afspraken houdt, is het verstandig om zeker te zijn dat u juridisch sterk staat. Daar is in […]

Faillissementsfraude: valsheid in geschrift

In het vorige blog in onze serie over faillissementsfraude besteedden we aandacht aan de bedrieglijke bankbreuk. Deze keer zetten we uiteen wat valsheid in geschrift is. Valsheid in geschrift, wat zegt de wet? Het plegen van valsheid in geschrift is strafbaar gesteld in titel XII van het Wetboek van Strafrecht. De wetsartikelen 225 tot en […]

Conflictmanagement: het geheim van succesvol ondernemen

Een succesvolle onderneming begint met ambitie. En uiteraard met een mooi product of dienst, een strategie, een ondernemingsplan met heldere doelstellingen en goed beleid. Maar het beleid van ondernemingen ziet vaak vooral op marketing, personeel, inkoop, debiteuren, etc. Over het beleid bij (dreigende) conflicten wordt nog onvoldoende nagedacht. Voordelen conflictmanagement In mijn vorige blog schreef […]

Grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer: een uitdaging voor werkgevers

De laatste tijd is er steeds meer maatschappelijke aandacht voor de risico’s van machtsverhoudingen op de werkvloer (“MeToo”). Een belangrijk en veelbesproken risico in dit verband is (seksueel) grensoverschrijdend gedrag. Voor veel werkgevers blijkt het in de praktijk enorm ingewikkeld om “het juiste” te doen bij een melding van van grensoverschrijdend gedrag. Want hoe om […]

Scholing en personeel: is het studiekostenbeding per 1 augustus 2022 van de baan?

De eindexamens zijn voor de meeste leerlingen op de middelbare school deze maand voorbij. Daarmee komt ook een einde aan een periode van kennisontwikkeling op kosten van de overheid. Hoe zit dat eigenlijk als een leerling na de middelbare school de arbeidsmarkt betreedt en bij u aan de slag gaat: heeft u als werkgever een […]

Faillissementsfraude: de bedrieglijke bankbreuk

In een serie blogs vertellen wij u meer over de strafrechtelijke aansprakelijkheid van bestuurders voor het plegen van faillissementsfraude. In het vorige blog stipten wij kort verschillende faillissementsdelicten aan. Dit keer gaan wij dieper in op de strafbaarstelling van de benadeling van schuldeisers, oftewel de bedrieglijke bankbreuk. Bedrieglijke bankbreuk, wat zegt de wet? Bedrieglijke bankbreuk […]

Zakelijke mediation in de praktijk: strubbelingen over een contract

Hoe werkt mediation in een zakelijk conflict? En waarom is het effectiever en sneller dan een procedure bij de rechter? Het antwoord op die vragen ligt in de top 3 oorzaken van conflicten; botsende ego’s, miscommunicatie en wantrouwen. Wat valt op? Precies, de inhoud van een conflict staat er niet bij! En wat is nu […]

Faillissementsfraude: de bestuurder de mist in

In een eerdere blogserie namen wij u mee in de positie en taken van de bestuurder van een B.V. Ook besteedden wij daarbij aandacht aan civielrechtelijke persoonlijke aansprakelijkheid en het voorkomen ervan. In een nieuwe serie gaan wij in op de strafrechtelijke aansprakelijkheid van de bestuurder voor het plegen van faillissementsfraude. Daarbij komt aan het […]

Kan mediation tijdens een WHOA-traject de slagingskans vergroten?

Op 1 januari 2021 is de Wet homologatie onderhands akkoord (WHOA) in werking getreden. Deze wet biedt bedrijven in financiële moeilijkheden een nieuw instrument om schulden te saneren. In de WHOA en de parlementaire geschiedenis is geen aandacht besteed aan mediation, terwijl zich tijdens de onderhandelingen over een akkoord talrijke geschilpunten kunnen voordoen. In een […]

Zakelijke mediation soft? Of juist smart?

Stel, u raakt verwikkeld in een geschil met uw compagnon, uw vaste leverancier of een trouwe klant. Hoe lost u dat dan op? Er zijn verschillende manieren denkbaar. De snelste manier is natuurlijk om het in onderling overleg op te lossen, onder het genot van een kop koffie. Maar soms zijn de verhoudingen daarvoor al […]