In dit blog geef ik je 3 tips om een conflict snel en effectief op te lossen. 

Zakelijk conflict? Zo los je het snel op!

Iedere ondernemer heeft conflicten. Kleine, grote, interne of externe conflicten. Sluimerende of juist knallende conflicten. Maar hoe ga je eigenlijk met een conflict om; hard erin? Of juist niet? In dit blog geef ik je 3 tips om een conflict snel en effectief op te lossen. 

#1 Analyseer belangen, doelen en emoties

Voor het oplossen van een conflict heb je de andere partij nodig. Het is dus essentieel dat je erachter probeert te komen wat die ander beweegt. Analyseer daarom je eigen belangen, doelen en emoties bij het conflict, maar ook die van de ander. Tips hiervoor vind je in dit blog.

Ik hoor je denken. ‘In een zakelijk conflict emoties inventariseren? Is dat nodig? Nee toch?’ Toch wel. De inhoud van het conflict is namelijk vaak niet de oorzaak van het conflict. Wat dan wel? Een emotie als boosheid speelt regelmatig een rol bij het ontstaan van een zakelijk conflict. En dus ook bij het zoeken naar een oplossing voor het conflict. Een voorbeeld van een emotie (boos) in een zakelijk conflict: ‘Wie denkt hij wel dat hij is?’.  

#2 Analyseer conflictstijlen

Als je belangen, doelen en emoties in beeld hebt, ga je over tot een analyse van je eigen conflictstijl en die van de ander. Er worden grofweg 5 conflictstijlen onderscheiden:

  1. Strijden
  2. Vermijden 
  3. Toegeven 
  4. Compromis sluiten
  5. Confronteren, ook wel samenwerken of onderhandelen genoemd

Als je (ook) de conflictstijlen inzichtelijk hebt, kan je een effectieve strategie kiezen om het conflict op te lossen. Je vergroot daarmee de kans op een oplossing. 

Voorbeeld I: je hebt bepaald dat jouw belang en doel is ‘betaling van betwiste facturen met beëindiging van het contract’. Je onderhandelt met AM, een grote Amerikaanse multinational. AM wil niet betalen en staat bekend staat als agressieve en opportunistische partij met conflictstijl ‘strijden’. Voor welke conflictstijl kies jij om het beste resultaat te bereiken? 

Voorbeeld II: je hebt bepaald dat jouw belang en doel is ‘betaling van betwiste facturen met beëindiging van het contract’. Je onderhandelt met BN, een gerespecteerde branchegenoot. BN wil niet betalen en staat bekend staat als overtuigd boeddhist met conflictstijl ‘compromis sluiten’. Voor welke conflictstijl kies jij om het beste resultaat te bereiken? 

Het antwoord op deze vragen is niet eenduidig. De uiteindelijke keuze maak je onder meer aan de hand van jullie belangen, doelen en emoties (zie tip 1). Als je bijvoorbeeld onder tijdsdruk onderhandelt en je weet dat je in je recht staat, zal je eerder kiezen voor conflictstijl vechten. Als een van je belangen daarentegen is om in de toekomst samen zaken te kunnen blijven doen, zal je eerder kiezen voor conflictstijl compromis of confronteren.

#3 Kies de conflictstijl met het beste resultaat voor beide partijen

Conflictstijl confronteren wordt gezien als dé manier op tot de beste oplossing voor beide partijen (!) voor een conflict te komen. Met deze conflictstijl zoek je namelijk naar een oplossing die beter is dan het sluiten van een compromis. 

Deze conflictstijl sluit aan bij de Harvard-methode voor onderhandelen. Hierover lees je meer in mijn eerdere blog Onderhandelingen vastgelopen? Zo kom je weer verder.

Conclusie

Een conflict ontstaat snel en is vaak lastig op te lossen. Met de voorgaande 3 tips komt een oplossing een stap dichterbij. Maar wat als jij het conflict wilt oplossen en dat lukt niet? Of als jij het conflict wil oplossen via de conflictstijl confronteren, maar de andere partij niet? Wat dan? 

Dan kunnen zowel advocaten als mediators je hierbij helpen. Een advocaat is een getrainde conflictoplosser en kan zo nodig via een procedure bij de rechter het conflict (laten) oplossen. Een mediator is getraind om partijen te begeleiden om conflicten op te lossen. Een mediator begeleidt partijen bij de conflictstijl confronteren, zodat zij tot de beste oplossing voor hun conflict kunnen komen. Belangrijke voordelen van mediation zijn dat het merendeel van de mediations slaagt, partijen dan zélf voor een oplossing kiezen en mediation veel minder kost en korter duurt dan een procedure bij de rechtbank.

Vragen? 

Heb je vragen? Neem dan gerust vrijblijvend contact op via dit formulier of via 020 – 820 01 69. 

Loes van Kooten is advocaat en mediator bij HJ Advocaten & Mediators. Loes geeft als advocaat, zowel op de voor- als achtergrond, strategisch advies aan ondernemers over conflicten en contracten. Via het ADR Instituut geeft Loes training aan de beroepsopleiding voor mediators en cursussen over Harvard Onderhandelen en Conflictvaardigheden.

Image 01 Image 01